Folie PPF, czyli folie ochronne, są przeznaczone do montażu na różnych powierzchniach lakierowanych, a także innych elementach w konstrukcji samochodu. Kierowcy pragnący optymalnie wykorzystać możliwości ochronne folii PPF decydują się także na oklejanie błotników, szczególnie narażonych na uszkodzenia mechaniczne – odpryski, draśnięcia, zarysowania – powstające w czasie codziennej jazdy. W tym artykule przyglądamy się zasadom aplikacji folii PPF na błotniki oraz podpowiadamy kiedy i dlaczego warto zdecydować się na oklejanie tych elementów.
Aplikacja folii PPF na błotnikach – czy jest możliwa i opłacalna?
Większość pojazdów poruszających się po polskich drogach może zostać wyposażona w dedykowane do nich arkusze folii PPF, w tym także folię przeznaczoną do montażu na błotnikach. W tym celu należy odnaleźć folię adekwatną z modelami posiadanych błotników, przygotować komponenty do oklejania oraz gruntownie oczyścić. W ten sposób przygotowane błotniki mogą zostać oklejone folią PPF, która będzie szczelnie przylegać do ich powierzchni oraz skutecznie zabezpieczać przed rozmaitymi oddziaływaniami szkodliwymi.
Folia PPF jest więc jak najbardziej możliwa do aplikacji na błotnikach, a odbiorcy nie powinni mieć problemów z odnalezieniem pasujących do ich pojazdów arkuszy folii. Jedynie właściciele pojazdów wyjątkowo rzadko występujących w naszym kraju, starszych, a także poddanych indywidualnym modyfikacjom, mogą mieć problem ze znalezieniem dopasowanej do błotnika folii PPF.
Aplikacja folii PPF na błotniki – samodzielnie czy z pomocą fachowca?
Błotniki to elementy stosunkowo trudne w czasie oklejania, ze względu na ich kształty, wymagające krawędzie, a także konieczność zastosowania specjalistycznych sprzętów. Jedynie fachowo wykonane oklejanie folią PPF daje gwarancję pełnego przylegania do powierzchni oraz redukcji jakichkolwiek pęcherzyków, który mogłyby zaburzyć estetykę folii. Do samodzielnych realizacji tego zadania powinni przystąpić wyłącznie kierowców doświadczeni w wykończeniu powierzchni oraz dysponujący niezbędną technologią.
Kiedy nie należy oklejać błotnika folią PPF?
Folia ochronna na błotniki może być w różnym stopniu skuteczna, co zależy przede wszystkim od sposobu jej aplikacji oraz przygotowania powierzchni. Dlatego odradzamy naklejanie folii PPF na błotnikach mocno wyeksploatowanych, pokrytych głębokimi zarysowaniami lub wyraźnymi ubytkami strukturalnymi. W takim wypadku folia PPF może zacząć odstawać, a pod jej powierzchnią pojawiać się będą pęcherzyki powietrza. Jeśli błotnik nie może zostać prawidłowo oczyszczony, a jego powierzchnia zregenerowana, warto zrezygnować z oklejania folią PPF.
Na koniec pragniemy podkreślić, że dla większości modeli pojazdów dostępne są gotowe szablony folii PPF, których wykroje idealnie odpowiadają kształtom błotników. W najbardziej wymagających przypadkach istnieje możliwość docięcia folii PPF do uzyskania pożądanego kształtu.